A leggyakoribb kézjelek a gépkezelők és a spotterek számára

A spotter szerepe az egyik legfontosabb szerepkör az építkezéseken. Bármelyik pillanatban egy vagy több munkagép is közlekedhet A pontból B pontba. A spotterek segítenek biztosítani, hogy a munkagépek kezelői biztonságosan közlekedjenek a helyszínen.

Mivel a legtöbb építkezésen nagy a zaj, a kézjeleket azért találták ki, hogy megkönnyítsék a spotterek, a földi irányítók és a munkagépek kezelőinek életét. Kitérünk a földmunkagépek és földmunkagépek leggyakoribb kezelői kézjelzéseire, valamint arra, hogy mikor van leginkább szükség földi irányítóra és jelzőszemélyre.

A leggyakoribb építőipari kézjelek a spotterek számára

Mielőtt rátérnénk a leggyakoribb irányítói kézjelekre, meg kell érteni, hogy ezek helyszínenként változhatnak. Noha egyesek hasonlóak, nincs megszabott szabvány mindegyikre. Feltétlenül beszéljen előzetesen a gépkezelőkkel, a projektmenedzserekkel, a helyszíni felügyelőkkel, az üzemeltető mérnökökkel vagy a spotter kollégákkal, hogy mik a helyi sajátosságok.

Megálló kézjelek

A megálláshoz két általános karjelzés létezik, amelyeket a spottereknek ismerniük kell. Az első az, hogy a karját ökölbe szorított helyzetben maga elé emeli. A második az, amikor a karjaidat egyenesen oldalra nyújtod, és lassan összefogod őket, amíg keresztet nem alkotnak a fejed felett. Ebben az esetben a karjai közötti távolságnak azt a távolságot kell kifejeznie, amelyet a gépkezelő megállásáig meg kell tennie.

Okol-Zart

Zárt ököl
A gép leállítására szolgáló spotterjelzés.
Ezt a két megállítójelzést jellemzően különböző célokra használják. Az első akkor használandó, amikor nincs valós veszélye annak, hogy az építkezésen valami mással ütközik, míg a második akkor használható, amikor azt jelzi, hogy a járművezető milyen messze van egy másik építménytől.

A szabványos vészmegállási jel az, amikor a földi irányító erősen hadonászik a kezével a feje fölött. Ha ezt használják, a gépkezelőnek azonnal meg kell állnia és le kell állítania a gépet, amíg további jelzéseket nem ad.

Előrehaladás és tolatás kézjelzései
Az előre- és hátramenetre való utasítás az egyik legegyszerűbb kézjel, amelyet a járművezetők biztosna megértenek. A figyelő mindkét karját felemeli, és a karját a feje és a mellkasa felé lendíti, a tenyérrel abba az irányba mutatva, amerre a járművezetőnek mennie kell.

A kanyarodási jelzések szintén nagyon egyszerűek. Annak jelzésére, hogy szeretné, ha a gépkezelő elfordulna, az egyik karját mutassa abba az irányba, amerre el szeretne fordulni, a másik karját pedig lendítse fel és le, mindaddig, amíg azt szeretné, hogy megálljon a kanyarodásban. Ha például azt szeretné jelezni valakinek, hogy forduljon balra, tegye a bal karját oldalra, a másik karját pedig lendítse fel és le.

Kézjelek kotrógépekhez, és gémekhez
Ezek a kar- és kézjelek elsősorban a gémfelszereléssel ellátott berendezésekhez tartoznak, és a gém leengedésére és felemelésére, valamint a rúd vagy a kanál kihúzására szolgálnak.

A gémkar felemeléséhez és leengedéséhez egyszerűen csak használja az egyik ujját, általában a mutató- vagy hüvelykujját, hogy abba az irányba mutasson, amerre a kart szeretné mozgatni. Az irányító preferenciájától függően inkább egy forgó vagy pörgetett ujjal jelezze, hogy a gém vagy a rúd felfelé vagy lefelé menjen.

Okol-emel

A leggyakoribb spotter kézjel a gém felemelésének jelzésére.
Annak jelzésére, hogy szeretné, ha a kezelő behúzná a gémet vagy a rudat, nyújtsa ki a karját a vállától 90 fokos szögben, hajlítsa be a könyökét, és vigye a karját a dereka felé. Annak jelzésére, hogy a műveletvezető a gém kihúzására kéri a kezelőt, kezdje a jelzést könyökét behajlítva és a dereka felé tartva, majd nyújtsa ki, amíg a 90 fokos helyzetbe nem kerül.

Spotter jelzések a kanalas szerelvényekhez
A kanalas tartozékok begörbítésének vagy kibontásának jelzésére kéz- vagy karmozdulatot használhat.

Ha a kezét használja, akkor a kezelőnek úgy kell jeleznie, hogy a kanalat vagy a tartozékot hajlítsa be, hogy felfelé fordítítja a kézfejét nyitott tenyérrel, és az ujjait maga felé görbíti. Érdemes elkerülni, hogy a kezelő felé fordított ujjakkal mozgassa az ujjait, mivel ez túlságosan hasonlítana a megállj jelzéshez. Ha azt szeretné jelezni, hogy ki akarja nyitni a kanalat, akkor egyszerűen nyissa ki a tenyerét.

Ha olyan munkakörben dolgozik, ahol az egész karjának használata a jel, egy kanál kinyitásához a karját 90 fokos szögben kell kinyújtania, a kezével lefelé mutatva, majd egyenesítse ki a kezét. A kanál bezárásához a keze legyen kiegyenesítve, és mutasson a föld felé.

Kézjelek az anyagokkal való közlekedéshez
Ez az a pont, ahol a kézjelek kezdenek trükkössé válni. Míg az előző jelek többsége közös a munkaterületeken, az anyagokkal kapcsolatos kézjelek cégenként vagy akár vezetőről vezetőre is eltérőek lehetnek.

Mindazonáltal ajánlott, hogy az építkezéseken a hatékonyabb működés érdekében az építkezéseken a gépkezelők és a spotterek számára saját jeleket hozzanak létre. Íme néhány jó példa a különböző anyagok kézjelzéseire, amelyeket a Diesel and Iron ugyanebben a témában készült videójából vettünk át:

Ha arra szeretné utasítani a kezelőt, hogy hozzon több csövet, csináljon egy O betűt a kezével.

Mészkő esetén használja az „oké” jelzést, amikor három ujját felfelé tartja, és a mutató- és hüvelykujját összefogja.

És végül a homok esetében tegye mind a négy ujját a hüvelykujjára, és dörzsölje össze őket.

A kéz az „oké” jelet használja, a hüvelykujj és a mutatóujj együtt, a három másik ujj pedig felfelé mutat.

Egy példa az építőipari kézjelzésre a mészkő esetében

Ismétlem, ezek az anyagkezelési jelek nincsenek kőbe vésve, de hasznosak lehetnek bármelyik gépkezelő és spotter számára, a kéznél lévő anyagoktól függően. Ez jelentősen felgyorsítja a kommunikációt a munkaterületen, javítja az építkezés biztonságát, és hatékonyabbá teszi az építkezést.

Okol-Meszko

Miért fontosak a spotterek és a földi irányítók

A berendezések felborulása és a munkagép baleset az építőiparban a halálos balesetek egyik leggyakoribb oka. Ezért kulcsfontosságú, hogy spotterek vezessék a gépkezelőket. Ez segít megelőzni a baleseteket, és biztonságban tartja mindazokat, akik gépeket vezetnek, valamint a körülöttük lévőket.

A földi irányítás különösen fontos a következő helyzetekben:

Amikor nagy a forgalom a területen, beleértve a gépeket és a sétáló embereket is.

Amikor sok a légi akadály, mint például szerkezetek vagy távvezetékek.

Amikor a gépnek hátrafelé kell haladnia, és a látási viszonyok korlátozottak.

Amikor a gép földmunkák helyszínének közelében halad.

A spotterek számára a következő néhány bevált gyakorlatot javasoljuk:

Kézjelek egyeztetése az anyagok vagy gépek mozgatása előtt.

Mindig jól láthatónak kell lenni a vezető számára, és jó kilátással kell rendelkezni a munkaterületre.

Előzetes megbeszélés a gép vezetőjével arról, hogy hol vannak a gép holtterei.

Figyeljen a fej feletti akadályokra és navigáljon közöttük.

A környéken dolgozók figyelmeztetése arra, hogy Ön át fog haladni a munkaterületen.

Győződjön meg arról, hogy a jelzőfények és a féklámpák megfelelően működnek.

A biztonságos építőipari munkák végzésének egyik legfontosabb eleme, hogy a területen külön erre a célra kijelölt spotterek dolgozzanak.

forrás : www.dozr.com

Related Posts